احتـرام ملائکه به قـاری قـرآن

انس با قرآن و تلاوت آمیخته با فهم معانی و مفاهیم آن ، انسان را در آسمان معرفت الهی به پرواز در می آورد و با ملائکه هم سنخ می کند و ملکوتیان به او عشق می ورزند، افزون بر این برخی سوره های قرآن خواص ویژه ای نیز به همراه دارند ،

از جمله در روایتی که امام صادق (ع) نقل فرموده است چنین می خوانیم:

پس از آنکه رسول خدا (ص) بر جنازه ( سعد بن معاذ ) نماز گزارد ، فرمود : هفتاد هزار فرشته که در میان آنها جبرئیل نیز بود بر جنازه او نماز گزاردند. من از جبرئیل علت این احترام ملائکه را پرسیدم و او گفت : بخاطر اینکه او در همه حالات: در نشستن ، ایستادن ، سواره بودن ، پیاده روی و رفت و آمد"قل هو الله احد" را تلاوت می کرد.


وظایف مـا در قبـال قـرآن

1 – یاد گیری قرآن : رسول گرامی ( ص ) در این باره می فرماید: " بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران نیز یاد دهد"

2- قرائت قرآن: پیامبر گرامی ( ص ) می فرماید :"خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید"

3- تدبر در قرآن: یعنی قاری قرآن تنها به خواندن الفاظ، بدون توجه به معانی آن، اکتفا نکند، بلکه همراه با قرائت آن در معانی قرآن اندیشه کند.

4- عمل به قرآن : که مهمترین موارد است . پیامبر اکرم (ص) فرمود: " رب تال للقرآن و اقرآن یلعنه " بسا کسانی که قرآن را تلاوت می کنند در حالی که قرآن بر آنها لعن و نفرین فرستد.

5- حفظ قرآن : پیامبر گرامی اسلام ( ص ) فرمودند:" لا یعذب الله قلبا وعی القرآن؛ خداوند قلبی را که ظرف قرآن باشد ، عذاب نمی کند"


قرآن نوری است که در آن تاریکی یافت نمی شود و چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، ریسمانی که رشته ی آن محکم و پناهگاهی که قله ی آن بلند و دریاییست که تشنگان آن ، آبش را تمام نتوانند کشید و شفا دهنده ایست که بیماری های وحشت انگیز را بزداید ، قرآن بهار دل چشمه های دانش ، سرچشمه ی عدالت و نهر جاری زلال حقیقت است.

پس درمان خود را از قرآن بخواهید و در سختیها از قرآن یاری طلبید و خواسته های خود را به وسیله قرآن طلب کنید و با دوستی قرآن به خدا روی آورید زیرا وسیله ای برای تقرب بندگان به خدا ، بهتر از قرآن وجود ندارد.