از جمله وظایف منتظران قیام امام زمان(عج) خواندن دعای فرج، ترک گناه و معصیت است، که در این صورت، با خودسازی معنوی و دگرسازی زمینه ظهور فراهم می‌شود.

در راه ظهور و زمینه سازی فرج امام زمانمان، قدم برداریم؛

باید تشنه بود، خانه نفس و روح را آماده میزبانی از امام پاک و مطهر کرد، دست از معصیت و گناه برداشت، و در جهت خودسازی تلاش جدی و عملی نمود، تا زمینه فرج منجی عالم بشریت مهیا شود.
خداوند به محسنین و مردم با ایمان خیلی نزدیک است و کسانی که طینت پاک دارند و اهل بندگی اند، این افراد از یاران واقعی امام عصر (عج) می باشند.


مهدی یاوران منتظر با ادامه مبحث تهذیب نفس( گام پنجم گناه کبیره چشم چرانی) در خدمتیم.

مباحث گذشته از این گام را در لینکهای ذیل مشاهده فرمایید. بسم الله...

https://www.animaatjes.nl/plaatjes/p/pijltjes/29.gifگام پنجم جـنـبـش زمـیـنـه سـازی ظـهـور حـضـرت " تـرک گـنـاه چشم چرانی " (1)
https://www.animaatjes.nl/plaatjes/p/pijltjes/29.gifچشم چرانی(نگاه حرام) از دیدگاه قرآن (2)


احادیث در خصوص چشم چرانی (3)

زنای چشم
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: در مورد رابطه‌نامشروع برای هر عضوی از آدمی سهمی از زنا است؛ زنای چشم، نگاه کردن، زنای زبان، سخن گفتن و زنای گوش‌ها، شنیدن حرام است.
" لِکلِ عُضْوٍ مِنِ ابْنِ ادَمَ حَظّاً مِنَ الزِّنا فَالْعَینُ زِناهُ النَّظَرُ وَ لِّسانُ زِناهُ الْکلامُ وَ‌الأُذُنان زِناهُما السَّمْعُ ". [1]

http://www.samamos.com/wp-content/uploads/2017/03/somamus-3-300x188.jpg
شوخی با زن نامحرم

همچنین درباره شوخی کردن با نامحرم فرمود: هر کسی با زن نامحرمی شوخی کند برای هر کلمه ای که با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی می شود.
" مَنْ فاکهَ بِامْرَأَةٍ لا یمْلِکها حُبِسَ بِکلِّ کلِمَةٍ کلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ..." . [2]

نگاه نامشروع
حضرت علی ـ علیه السلام ـ به نقل از انجیل می فرماید: " در تورات نوشته شده زنا نکن، ولی من می گویم اگر حتی با نظر شهوت آلود به کسی نگاه کنی همان وقت در دلت با او زنا کرده ای". [3]

و نیز می فرماید:" نابینا بودن بهترازنگاههای نامشروع است » پس فاصله بین نگاه و گناه اندک است ".

خودنمایی زنان
بیشترین عامل بروز بیماری چشم چرانی در مردان حس خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حساس اند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی در عرصه جامعه این گرایش مردان را تحریک می نمایند.

شان نزول آیه غض بصر در مباحث قبل از ان سخن گفته شد...

عواقب چشم چرانی

-غفلت
عامل غفلت و فراموشی: چشم چرانی یکی از مصادیق حب دنیا و عامل مهمی برای بروز غفلت از یاد خدا و خود است. غفلت همان چالش اساسی است که انسان در سر راه کمال و سعادت خود دارد و بیداری اولین نیاز او برای حرکت در این مسیر است.

چشم چرانی باعث می شود که انسان هر چه بیشتر به خواب رود و از بیداری و یاد خدا دور ماند.

حضرت علی ـ علیه السلام ـ درباره مواظبت و حفاظت از چشمها فرمود: چیزی در بدن کم سپاستر از چشم نیست، خواسته‌اش را ندهید که شما را از یاد خدا باز می دارد.
" لَیسَ فِی الْبَدَنِ‌ شَیءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَینِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکم عَنْ ذِکرِ اللهِ‌ عَزَّ وَجَل ". [4]

-اولین قدم انحرافات
اولین گام انحراف عملی: چشم چرانی و نگاه به نامحرم، گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسی است.

نگاه های آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه، انحراف و گناه مبتلا می کند.

حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می کارد و چنین کاری برای نگاه کننده کافی است که منشأ فتنه گردد.

نگاه کردن به ناموس دیگران،‌ خواست شیطان است. چشمی که تیرهای آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب می کند، محل کمین شیطان است. شیطان از کمان چشم های او ناموس دیگران را نشانه می گیرد.
"اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَ". [5]

پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: نگاه به نامحرم تیر زهرآلودی از تیرهای شیطانی است. انَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبلیسَ... . [6]

پس باید مراقب چشمان خویش باشیم، تا شیطان از آن برای تخریب ایمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.

-حسرت و اندوه طولانی
امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرماید: چه بسا نگاه هایی که غصه های طولانی را در پی دارد.
از فحوای حدیث رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ که فرمود: همه چشمها روز قیامت گریانند جز سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید، چشمی که از نامحرم فرو نهاده شود، چشمی که در راه خدا (و پاسداری از کیان اسلام) شب زنده دار باشد، فهمیده می شود که علاوه بر حسرت دنیوی، فرد چشم چران در آخرت از فرط حسرت و پشیمانی چشمانی گریان خواهد داشت.
" کلُّ عَینٍ باکیةٌ یومَ القِیامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعینٍ: عَینٌ بَکتْ مِنْ خَشیةِ اللهِ وَ عَینٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَینٌ باتَت ساهِرَة فی سبیلِ الله". [7]

-از بین رفتن امنیت جامعه
-ایجاد نگرانی
امام علی(ع) می فرماید: «کسی که نگاهش را کاهش دهد، قلبش آرام می گیرد».
-آرامش قلب بالاترین نعمت
-عذاب اخروی
عذاب اخروی: علاوه بر ابتلا به عواقب دنیوی، «چشم ناپاک» از عذاب و شکنجه الهی نیز بی نصیب نمی ماند.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhOrndRQM0LrSMye7Rw8hUbErvDzc0NtmHjOolOGa794w3IyYBiw

سهم ما در جهت زمینه سازی ظهور امام زمانمان ترک گناه است؛ مبادا مانع ظهور ما باشیم، مبادا از چشم امام زمانمان بیفتیم... مبادا!!

منابع ادامه دارد


1.مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۲۶۹.    
2. ثواب الاعمال، ص۳۳۴.    
3. ا نجیل متی، ۲۸/۲۷/۵.
4.  اصول روانکاوی فروید، ص۲۵۷ـ۲۵۹.
5. تفسیر صافی، ج۳، ص۴۳۰.   
6. بحارالانوار، ج۱۰۴، ص۳۸.    
7.بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۳۵.